Arjen Lubach en zijn eindredacteur Janine Abbring zijn volop in het nieuws vanwege hun verrassende overstap van de NPO naar RTL 4. De keuze van het duo om de publieke omroep te verlaten en de stap naar een commerciële zender te zetten, wekt gemengde reacties op, vooral bij hun trouwe aanhang.
Terwijl Lubach in interviews benadrukt dat zijn overstap niet vergelijkbaar is met die van Jack Spijkerman, reageren veel fans teleurgesteld.
De stap roept vragen op over de idealen die Lubach altijd vertegenwoordigde en of zijn programma binnen een commerciële context dezelfde impact zal kunnen hebben.
Arjen overtuigd van succes
Lubach zelf heeft er alle vertrouwen in dat zijn overstap succesvol zal zijn en zegt zich niet te laten weerhouden door de kritiek.
Tijdens een interview op NPO Radio 1 reageerde hij met duidelijke argumenten: “Het is een heel andere tijd, het is een ander programma, het zijn andere mensen en ik ga naar een andere zender toe dan waar Jack naartoe ging.”
Hij lijkt zich dus niet druk te maken over de zogenoemde ‘Jack Spijkerman-effect’, waarbij Spijkermans carrière abrupt eindigde na zijn overstap naar een commerciële zender. Lubach erkent wel dat het beeld van een overstap naar de commerciëlen gevoelig ligt, maar benadrukt dat de situatie nu anders is.
Fans uiten felle kritiek
Hoewel Arjen hoopt dat zijn achterban hem zal blijven steunen, blijkt dat het juist zijn eigen fans zijn die bijzonder kritisch reageren op de overstap. Op zijn sociale media en die van Janine Abbring zijn veel teleurgestelde berichten te vinden.
Een trouwe volger schrijft op zijn Instagram: “RTL past niet bij z’n stijl en aanpak. Ik vermoed dat ook hij is gezwicht voor geld. En dat is voor mij teleurstellend. Ik ga niet kijken en velen met mij niet. Wedden?”
Ook Tilly uit haar teleurstelling: “Heel jammer. Ik ben meer voor de VPRO waar vrijzinnigheid voorop staat. Je laat je nu indirect financieren door het grootkapitaal.”
Bezorgd over commerciële invloeden
Verschillende fans vragen zich af of het programma in zijn nieuwe vorm nog dezelfde scherpe satire kan behouden. Een andere volger, Baukje, heeft weinig hoop en zegt: “Jammer Arjen. Ben dol op je programma maar bij de commerciëlen haak ik af. Meer reclame dan inhoud. Maar jij gaat wel lekker cashen. 🤑”
Graciela sluit zich hierbij aan: “Ik ben een grote fan van jullie programma maar ben eerlijk gezegd wel teleurgesteld. Ik ben blij dat Eva en Twan weer terug zijn, zij pasten daar helemaal niet tussen en jullie ook niet. Het ga jullie goed maar ik haak af…”
Kritiek op Lubach’s idealen
Het is duidelijk dat de overstap naar RTL bij veel fans de nodige emoties oproept. RTL besloot Lubach in huis te halen juist om zijn specifieke publiek aan te trekken, maar met de huidige reacties lijkt het maar de vraag of deze overstap het gewenste effect zal hebben.
Fan Joke twijfelt eraan: “Hij komt wel met hangende pootjes terug. Het RTL-publiek zit niet te wachten op satire van Arjen. Ze snappen het toch niet.”
Een ander geluid komt van Greet, die aangeeft dat ze niet naar de commerciële zenders kijkt vanwege de reclames: “Jammer deze overstap naar de commerciële zender. Ik blijf de reclames tussendoor vreselijk vinden en kijk daarom bijna niet naar deze zenders.”
Janine Abbring eveneens onder vuur
Niet alleen Arjen, maar ook zijn eindredacteur Janine Abbring ontvangt kritiek. Op haar sociale mediakanalen reageren kijkers met onbegrip. Zo zegt Pieter op haar X-pagina: “Als VPRO-lid, al zeker 50 jaar, vind ik dit diep treurig. Een overstap naar de commerciëlen is voor mij niet te begrijpen.”
Patrick voegt hieraan toe: “Van VPRO naar RTL. Tja, Koot & Bie had ik het niet zien doen. Wij leven in bijzondere tijden.”
Toine blijft optimistisch over Janine’s capaciteiten, maar ziet ook nadelen: “Alle vertrouwen dat jij ook daar kwaliteit blijft leveren, maar och wat jammer, naar zo’n vreselijke commerciële zender.”
Wat denk jij? Is de stap naar RTL een verstandige keuze voor Arjen en Janine? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.