In Californië kreeg de brandweer te maken met een grote uitdaging toen een Tesla-truck, uitgerust met een lithium-ionbatterij, in brand vloog na een ongeval. De batterijbrand bleek zo intens dat er maar liefst 190.000 liter water nodig was om het vuur onder controle te krijgen.
Dit nieuws werd bevestigd door de National Transportation Safety Board (NTSB). De elektrische vrachtwagen, die bestuurd werd door een Tesla-medewerker, raakte van de weg en botste tegen een boom, waarna de vlammen uitbraken. Gelukkig bleef de bestuurder ongedeerd, maar de brand had ingrijpende gevolgen voor de omgeving en veroorzaakte een immense chaos op de snelweg.
Crash en de omvang van de brand
De vrachtwagen was op weg van Livermore, Californië, naar een Tesla-fabriek in Sparks, Nevada, toen het noodlot toesloeg. Het blussen van het geavanceerde lithium-ionbatterijsysteem vergde veel meer dan een standaardbrand. De enorme hoeveelheid water die werd gebruikt, was niet voldoende om de situatie volledig onder controle te krijgen.
Om de crashlocatie veiliger te maken en te voorkomen dat het vuur zich verder zou verspreiden, werd zelfs een blusvliegtuig ingezet om brandvertragend middel in de omgeving te sproeien. Dit soort voorzorgsmaatregelen zijn cruciaal bij branden met elektrische voertuigen, vanwege het unieke gevaar dat batterijen met zich meebrengen.
Snelweg urenlang afgesloten
De snelweg waarop de Tesla-truck in brand stond, moest maar liefst vijftien uur worden afgesloten. Dit was nodig om de vrachtwagen volledig af te koelen en ervoor te zorgen dat de temperatuur van de batterijen veilig genoeg was om het voertuig te bergen.
Het risico dat de brand zich zou verspreiden naar nabijgelegen natuurgebieden maakte de situatie nog zorgwekkender. De lokale autoriteiten en hulpdiensten werkten onvermoeibaar om alles onder controle te krijgen en verdere schade te voorkomen.
Tesla’s visie op de toekomst
Hoewel dit incident een schaduw werpt op de vooruitgang van Tesla’s elektrische vrachtwagens, blijft het bedrijf vastberaden in zijn missie. Elon Musk kondigde tijdens de presentatie van de resultaten voor het tweede kwartaal aan dat de massaproductie van Tesla’s Semi-trucks nog steeds gepland staat voor eind 2025.
Sinds de introductie in 2022 zijn de eerste exemplaren al geleverd aan klanten zoals PepsiCo, maar dit voorval benadrukt de technische uitdagingen die bij elektrische voertuigen komen kijken.
Wat is jouw mening over de Tesla-trucks en hun impact op de toekomst van transport? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.