De Colruyt Group zet een belangrijke stap in de digitalisering van hun supermarkten. Dit jaar worden in tien winkels van de keten zelfscankassa’s geïnstalleerd. De eerste van deze kassa’s is al in gebruik genomen bij de Okay-supermarkt in Hoegaarden. Dat bevestigde CEO Stefan Goethaert afgelopen weekend in een interview met ‘De Tijd’.
Voor nu richt Colruyt zich met deze technologie vooral op hun kleinere winkels, zoals Okay, Okay Compact en Spar. Dit betekent dat je voorlopig alleen in deze filialen je boodschappen zelf kunt scannen en afrekenen. In de grotere Colruyt-supermarkten zal dit systeem nog niet worden toegepast.
Een unieke aanpak zonder poortjes
Wat de Colruyt Group onderscheidt van haar concurrenten, is hun unieke aanpak van de zelfscankassa’s. “Ons systeem is echter wel anders dan bij onze concurrenten”, vertelt woordvoerster Eva Biltereyst in een e-mail aan HLN. “Colruyt Group zou Colruyt Group niet zijn, als we dit niet op onze eigen manier zouden doen.”
In tegenstelling tot andere supermarkten kiest Colruyt ervoor om geen poortjes te plaatsen waar je je kassabon moet scannen om de winkel te verlaten. Deze beslissing komt voort uit een bewuste keuze voor vertrouwen in hun klanten. Biltereyst benadrukt dat er altijd een werknemer bij de kassa’s staat om klanten te helpen waar nodig.
Zelfscankassa’s in acht winkels dit jaar
Dit jaar zullen acht winkels binnen de Colruyt Group worden uitgerust met de zelfscankassa’s. “Begin volgend jaar bekijken we hoe we dit verder uitrollen”, vertelt de woordvoerster. Hiermee is duidelijk dat de supermarktreus de nieuwe technologie stap voor stap wil invoeren, afhankelijk van de ervaringen in de eerste winkels.
Ook in de kantines voor werknemers van de Colruyt Group worden zelfscankassa’s geïnstalleerd. Dit lijkt dus een bredere testfase voor de groep, die mogelijk op termijn verder uitgerold zal worden naar meer filialen.
Wat vind jij van deze nieuwe stap van de Colruyt Group? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.