Het is een onderwerp dat jarenlang voor verwarring zorgde onder autobezitters: de wegenbelasting voor elektrische auto’s. Er gingen veel speculaties rond. Zou er überhaupt een belasting komen? En als die er kwam, hoeveel zouden bezitters dan moeten betalen?
Gelukkig is er nu duidelijkheid. De plannen voor de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s zijn inmiddels definitief goedgekeurd door zowel de Eerste als de Tweede Kamer. Hiermee komt er een einde aan de onzekerheid die velen dwarszat.
Lange tijd werd er gediscussieerd over een belastingplan waarin bestuurders van elektrische voertuigen ook in het komende jaar nog van een flinke korting zouden profiteren, maar vanaf 2026 het volle tarief zouden moeten betalen. Dit voorstel zorgde voor veel ophef.
Elektrische auto’s zijn door hun zware accu’s namelijk een stuk zwaarder dan vergelijkbare voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden. Een hogere belasting zou hen dan ook onevenredig zwaar treffen. Uiteindelijk werd dit plan verworpen, en wordt de rekening nu doorgeschoven naar plug-in hybrides.
Wat betekent de nieuwe belasting voor jou?
Op dit moment zijn elektrische voertuigen nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. Maar dat gaat snel veranderen. Vanaf 2025 zullen ook de eigenaren van elektrische auto’s wegenbelasting moeten gaan betalen.
Het eerste jaar krijg je als eigenaar nog een korting van 75 procent, maar deze korting zal daarna geleidelijk worden afgebouwd. Dat betekent dat je, net als bezitters van benzineauto’s, in de komende jaren steeds meer gaat betalen.
Reacties uit de sector
Niet iedereen is enthousiast over de nieuwe regelgeving. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft met gemengde gevoelens gereageerd op het besluit. Enerzijds zijn ze blij dat er eindelijk duidelijkheid is.
De onzekerheid over de wegenbelasting hield consumenten namelijk tegen om een elektrische auto aan te schaffen, wat de verkoop deed stagneren. Eindelijk kunnen potentiële kopers een weloverwogen keuze maken, zonder bang te hoeven zijn voor onverwachte belastingmaatregelen.
Toch heeft de VER ook kritiek. Ze wijzen erop dat, door elektrische auto’s gelijk te belasten als benzineauto’s, de kosten voor elektrische voertuigen juist veel hoger zullen uitvallen. Dit komt doordat elektrische auto’s door hun zware batterijen meer wegen dan benzineauto’s.
De plannen tonen aan dat mensen die na 2030 voor een elektrische auto kiezen, uiteindelijk worden gestraft voor hun keuze voor duurzaamheid. Dit is volgens de VER niet eerlijk en ontmoedigt mensen om over te stappen op een schonere vorm van vervoer.
De discussie over duurzaamheid en kosten gaat verder
Met de nieuwe regelgeving rond de wegenbelasting voor elektrische auto’s laait de discussie over de kosten van duurzaamheid opnieuw op. Wat weegt voor jou zwaarder: het milieu of je portemonnee? Elektrisch rijden biedt veel voordelen, zoals minder uitstoot en lagere gebruikskosten, maar de oplopende wegenbelasting maakt de keuze niet makkelijker.
Dit blijft een onderwerp dat zowel de overheid als consumenten de komende jaren zal blijven bezighouden.
Wat is jouw mening over de veranderingen in de wegenbelasting voor elektrische auto’s? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.