De plannen van de Tweede Kamer voor nieuwe regels rondom fatbikes hebben tot gemengde reacties geleid. Er wordt voorgesteld een minimumleeftijd van 14 jaar in te stellen voor het gebruik van deze elektrische fietsen met brede banden. Daarnaast moet er een verplichte helmplicht komen voor fatbikes.
Hoewel de leeftijdsgrens op steun kan rekenen, roept de helmplicht veel discussie op. Volgens critici kan deze maatregel ervoor zorgen dat mensen minder snel de fiets pakken, wat uiteindelijk schadelijk zou kunnen zijn voor de fietsindustrie en het fietsgebruik in het algemeen.
Fatbike-fabrikant kritisch op helmplicht
Niels Willems, fabrikant van fatbikes, plaatst vraagtekens bij de invoering van een helmplicht. “Het dragen van een helm stimuleren is prima, maar verplichten niet,” vertelt Willems aan Hart van Nederland. “Ik ken genoeg mensen die geen helm willen opzetten.
Als het verplicht wordt, gaan mensen hun fatbike minder gebruiken, zoals we eerder zagen bij snorfietsen. Die markt is ingestort.” Willems vreest dat een dergelijke verplichting de populariteit van fatbikes ernstig kan schaden, net zoals het in het verleden gebeurde met de snorfiets.
Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland hebben andere prioriteiten
Ook de Fietsersbond deelt zijn zorgen over de helmplicht, maar met een nuance. Een woordvoerster van de bond stelt dat een helmplicht misschien zinvol is voor de fatbike, maar niet voor alle elektrische fietsen.
“Als je een helmplicht invoert die voor alle e-bikes geldt, gaan mensen minder fietsen en dat is het laatste wat we willen,” aldus de woordvoerster.
Aan de andere kant wijst Veilig Verkeer Nederland (VVN) op een bredere aanpak om de veiligheid van fatbikes te vergroten. “We zijn zeker niet tegen bijvoorbeeld een helmplicht, maar je brengt daarmee niet het aantal ongelukken naar beneden,” geeft de woordvoerster aan. Volgens haar moet de hele keten worden aangepakt om fatbikes veilig te laten rijden, en is een helmplicht alleen niet voldoende.
Pleidooi voor strengere regels
Kenniscentrum VeiligheidNL verwelkomt echter juist de voorstellen van de Tweede Kamer. Volgens hen zou een helmplicht voor alle e-bikes van kracht moeten zijn. “Hoe sneller je gaat, hoe groter de impact is, dus een helmplicht zou voor deze hele groep echt goed zijn.
Dat maakt de plicht ook gemakkelijker te handhaven,” aldus het Kenniscentrum. Zij zien de helmplicht als een noodzakelijke maatregel om de veiligheid op de weg te vergroten en de handhaving ervan te vereenvoudigen.
Leeftijdsgrens vanaf 14 jaar
Er waren eerder ideeƫn om de minimumleeftijd voor het besturen van een fatbike op 12 jaar te stellen, maar dat bleek praktisch niet haalbaar. De nieuwe grens van 14 jaar is gekozen omdat jongeren zich vanaf die leeftijd kunnen identificeren.
“Als fabrikanten staan we daar achter,” zegt Willems. “Fatbikes kunnen worden opgevoerd, dus dan wil je toch dat mensen wat ouder zijn.” De strengere leeftijdsgrens moet ervoor zorgen dat minderjarigen veilig de weg op kunnen.
Dit betekent dat middelbare scholieren hun fatbike zullen moeten laten staan totdat ze 14 jaar oud zijn. “Vroeger moest ik 14 kilometer naar school fietsen. Op mijn zestiende kocht ik een brommer. Dat zal nu wel hetzelfde worden.
Jaar 1 en 2 trappen, en daarna een e-bike kopen,” voorspelt Willems. De vraag blijft echter of deze regels het beoogde effect zullen hebben of juist tot minder fietsers zullen leiden.
Zal de helmplicht voor fatbikes daadwerkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid of juist fietsers ontmoedigen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.