De populariteit van elektrische auto’s lijkt in Duitsland een flinke klap te hebben gekregen. Zowel particulieren als bedrijven keren zich af van elektrische voertuigen (EV’s) en richten hun aandacht opnieuw op auto’s met traditionele benzine- en dieselmotoren.
Deze onverwachte trend zorgt voor bezorgdheid bij Duitse autodealers, die zich voorbereiden op een uitdagend verkoopjaar voor elektrische voertuigen.
Uit een recent onderzoek van het Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe, waaraan 348 autodealers deelnamen, blijkt dat de situatie ronduit zorgwekkend is. In de eerste helft van dit jaar is de verkoop van elektrische auto’s aan Duitse consumenten met maar liefst 47 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Ook op de zakelijke markt is de situatie verre van rooskleurig; daar is de verkoop met 41 procent teruggelopen.
Dramatische daling zet door
Deze sombere cijfers zorgen voor een golf van pessimisme onder autoverkopers in Duitsland. Maar liefst 91 procent van de dealers verwacht dat de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren dit jaar slecht of zeer slecht zal verlopen. Ook op de zakelijke markt zijn de verwachtingen negatief: 84 procent van de dealers voorziet een moeilijk verkoopjaar.
Niet alleen volledig elektrische voertuigen ondervinden deze terugval. Ook plug-in hybrides blijken minder gewild, zowel onder particulieren als bedrijven. In de eerste helft van 2024 is de verkoop van plug-in hybrides aan consumenten met 37 procent afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Voor zakelijke klanten is er sprake van een daling van 33 procent.
Populariteit brandstofauto’s neemt toe
Ondertussen is er een duidelijke toename in de vraag naar auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. In de eerste helft van dit jaar is de verkoop van benzine- en dieselauto’s met 24 procent gestegen onder Duitse consumenten. Ook bij zakelijke rijders is de trend zichtbaar, met een toename van 20 procent in de verkoop van brandstofauto’s.
Duitse autohandelaren wijzen op de hogere aanschaf- en leasekosten van elektrische auto’s en plug-in hybrides als belangrijke reden voor de teruglopende verkoopcijfers. Andere oorzaken zijn de onzekerheid over de restwaarde, een gebrek aan laadinfrastructuur en onvoldoende laadmogelijkheden thuis. Veel dealers zien potentieel in e-fuels en vragen de overheid om meer steun voor deze synthetische brandstoffen als alternatief.
Wat betekent dit voor de toekomst van EV’s?
Met deze ontwikkelingen lijkt de toekomst van elektrische auto’s in Duitsland op losse schroeven te staan. De verschuiving naar traditionele verbrandingsmotoren roept vragen op over de toekomst van elektrische mobiliteit in het land.
Terwijl de verkoop van EV’s blijft dalen, blijft de discussie over duurzame alternatieven voortduren. Is dit een tijdelijke dip of een teken van een fundamentele verschuiving in de Duitse automarkt?
Wat denk jij? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.