Eva Jinek heeft de televisiewereld versteld doen staan met haar laatste aflevering van de talkshow op NPO 1. In plaats van de gebruikelijke versnipperde aanpak, met meerdere onderwerpen om de kijkers betrokken te houden, koos ze voor een opmerkelijke strategie: slechts twee onderwerpen in één uitzending.
Deze gedurfde keuze tart niet alleen de ongeschreven regels van talkshows, maar biedt ook een nieuw perspectief op hoe je kijkers kunt boeien. De reacties uit de media zijn verdeeld, maar de kijkcijfers spreken voor zich.
Gedurfde keuze voor minder onderwerpen
Gisterenavond wist Eva Jinek de aandacht van haar kijkers vast te houden met slechts twee onderwerpen. Ze sprak over politiek Den Haag en voerde een aangrijpend interview met Jur Deitmers, een jonge man die zijn geheugen verloren is.
Tina Nijkamp, een bekende tv-autoriteit, legt uit dat zo’n keuze voor een talkshow zeer ongebruikelijk is. “We kennen al die talkshows al jarenlang en dan zitten er minimaal drie, maar vaak vier tot vijf onderwerpen in, zeker in de vooravondprogramma’s. Om de snelheid te krijgen en omdat je toch in de vooravond nog andere dingen aan het doen bent: eten aan het koken, de kinderen naar bed brengen.”
Het belang van snelheid
De vooravond is traditioneel een hectische periode voor veel gezinnen. De oud-zenderbaas van SBS 6 wijst erop dat mensen vaak druk zijn met hun dagelijkse routines, waardoor een snelle en dynamische opzet voor talkshows essentieel is.
“Van alles gebeurt er nog van zeven tot acht in een gezinsleven in een huiselijk leven, je bent net terug van je werk.” Hierdoor hebben programma’s zoals De Wereld Draait Door altijd meerdere onderwerpen en rubrieken om de kijkers geboeid te houden.
Eva Jinek’s aanpak is dus opmerkelijk. “Ze had gisteren maar twee onderwerpen en ze heeft dan ook nog wel een rubriek, maar dat is het. Ze heeft dus heel weinig onderwerpen en ze tart daarmee alle talkshowwetten.”
Indrukwekkend gesprek en kijkcijfers
Het gesprek met Jur Deitmers en zijn ouders vormde het belangrijkste onderdeel van de aflevering. Dit was een ‘indrukwekkend gesprek’, zoals Tina het omschrijft.
Opmerkelijk is dat Eva niet refereerde naar de aankomende driedelige documentaire over Deitmers die in december op NPO 1 verschijnt. Het lijkt erop dat ze haast had om het NOS Journaal op tijd te laten beginnen, waardoor het gesprek abrupt eindigde.
Ondanks het lagere tempo scoorde de aflevering goed: bijna 1,1 miljoen kijkers stemden af, wat resulteerde in een marktaandeel van ruim 20 procent in de commerciële doelgroep. “Je ziet dus dat Eva echt wel een nieuw iets heeft neergezet in talkshowland,” zegt Nijkamp.
Concurrentie in de talkshowwereld
Hoewel Vandaag Inside met drieduizend kijkers meer de best bekeken talkshow van de avond was, scoorde dit programma wel iets lager in de commerciële doelgroep.
Eva Jinek’s unieke benadering van de talkshowformule laat zien dat er ruimte is voor innovatie in de branche. Haar gedurfde keuzes kunnen wel eens een trendsetter worden in de toekomst van televisie.
Wat vind jij van Eva Jinek’s aanpak? Denk je dat dit een nieuwe richting is voor talkshows? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.