Klarna is een manier om je online bestellingen achteraf te betalen. Dat is handig als je dringend iets nodig hebt, maar pas over een week je salaris krijgt. Of als je de webshop niet kent en af wil wachten of je bestelling wel echt aankomt, voordat je je geld kwijt bent. Veel webshops bieden deze manier van betalen al aan, maar hoe werkt het eigenlijk en waar moet je op letten bij Klarna betalen?
Wat is Klarna?
Je hebt de naam vast wel eens zien staan, als je je bestelling in een webshop wil betalen. Klarna is een financiële onderneming die een betaalmethode aanbiedt, net als bijvoorbeeld Paypal of Ideal. Ze zijn vooral bekend omdat ze zorgen, dat je nu iets kunt bestellen en later pas kan betalen. De meeste webshops bieden dat zelf niet aan, maar besteden het uit. Je kan zelf kiezen of je je bestelling direct na ontvangst wil betalen, binnen dertig dagen na je bestelling of dat je je bestelling in termijnen af wil betalen. Op de website kan je zien in welke webwinkels je allemaal met Klarna achteraf kan betalen.
Hoe werkt Klarna?
Klarna werkt vrij veilig en eenvoudig, als eerste rond je de bestelling bij je favoriete webshop af en klikt bij de keuze voor betaalmethoden op ‘Klarna’. Je komt nu op de Klarna betalen website, waar je kan kiezen hoe je wil betalen. Je kan kiezen uit direct betalen, binnen dertig dagen betalen of in drie termijnen betalen. Vervolgens vul je je gegevens in. Als je voor de eerste keer op deze manier betaalt, doe je nu een betaling met Ideal. Als je jouw bankrekening al gekoppeld hebt aan je account kan je met een druk op de knop betalen. Door een account te aan te maken worden je gegevens bewaard en wordt het betalen nog makkelijker. Als je veel online shopt met je smartphone is er ook een app, die het betalen nog veel makkelijker maakt en je overzicht geeft in je betalingen.
3 manieren om met Klarna te betalen
Om via Klarna te betalen heb je drie keuzes. De eerste keuze is ‘betaal nu’. Dan maak je het geld meteen over, maar met de kopersbescherming is je geld wel veilig als er toch iets niet goed blijkt te zijn bij je bestelling. Je vult je persoonsgegevens in of logt in in je account. Ook kan je kiezen voor Klarna achteraf betalen. De webshop verstuurt je bestelling dan meteen, maar jij hoeft pas dertig dagen na de verzending van je bestelling te betalen. Eerder mag natuurlijk ook. Hiervoor betaal je geen rente of extra kosten. Tot slot kan je in drie termijnen betalen. Je betaalt een deel meteen, een deel na dertig dagen en een deel na zestig dagen. De bedragen worden automatische afgeschreven en je hoeft geen rente te betalen.
Hoe werkt Klarna met kosten?
In principe betaal je geen kosten voor Klarna betalen, ook niet als je voor later betalen kiest. Er wordt geen rente berekend en er zijn geen verborgen kosten. Pas als je te laat betaalt, worden er extra kosten berekend. Ook kan je je betaaltermijn uitstellen, waar kosten aan verbonden zijn. De webshop betaalt wel voor het aanbieden van deze betaalmethode. De exacte kosten zijn afhankelijk van welke betaalmethodes aangeboden worden en welke methode de klant kiest. Deze kosten worden automatisch afgetrokken van het bedrag dat de klant heeft betaald. De kosten worden apart op de factuur vermeld, zodat je altijd een duidelijk overzicht hebt. Sommige webshops kiezen ervoor de kosten van Klarna achteraf betalen aan jou door te berekenen, dit moet dan duidelijk vermeld staan als je voor een betaalmethode moet kiezen.
Wat zijn de voor- en nadelen van Klarna achteraf betalen?
Het belangrijkste voordeel van Klarna achteraf betalen is dat je je bestelling pas hoeft te betalen als je je artikelen ontvangen hebt. Dat is fijn als je de webshop nog niet kent. Zo hoef je niet bang te zijn, dat je je geld kwijt bent maar je spullen nooit krijgt. Bovendien krijg je in de app een duidelijk overzicht van de bestellingen, die je nog moet betalen.
Daarnaast krijg je bij het gebruik van Klarna betalen automatisch kopersbescherming. Als jij je bestelling al hebt betaald, maar je pakket nog niet hebt ontvangen, neem je gewoon contact op. Zij betalen dan nog niet door aan de webshop en betalen je desnoods terug als het niet goed gaat. Ook bij retourzendingen of als je een kapot product hebt ontvangen, kan je de betaling laten pauzeren, zodat je het bedrag voor de retourzending altijd terugkrijgt.
Als webshop hoef je zelf niet achter betalingen en terugbetalingen aan te gaan. Dit doet Klarna voor jou. Jij krijgt je geld, als je het product hebt verzonden en weer een tevreden klant hebt. Het nadeel van Klarna betalen is dat je geld uit kunt geven dat je niet hebt. Omdat je later pas hoeft te betalen is het verleidelijk nu al iets te bestellen, omdat je binnen dertig dagen weer geld krijgt.
Wat zijn de Klarna contact gegevens?
Heb je klachten over Klarna of vragen over je betalingen? Dan kan je contact opnemen met de Klarna klantenservice. Dat gaat het makkelijkst met de Klarna contact app. Maar ook als je deze app niet hebt, kan je natuurlijk contact krijgen met de klantenservice. Via chat zijn ze 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar. Om te kunnen chatten moet je echter wel een account aanmaken. Telefonisch is de klantenservice op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur bereikbaar en op zaterdag van 9:00 tot 13:00 via het nummer 020-8082852. Op zon- en feestdagen is de klantenservice gesloten, maar kan je nog wel chatten.
Comments 1