Gebruik je regelmatig je telefoon tijdens het rijden? Dan is het tijd om extra goed op te letten, want vanaf 1 december gaat er een strenge maatregel van kracht die je flink in de portemonnee kan raken.
Vier grote verzekeraars, waaronder Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, zien het niet-handsfree gebruik van een telefoon voortaan als net zo ernstig als rijden onder invloed. Dit betekent dat bestuurders die schade veroorzaken door appen of bellen, de kosten niet meer kunnen verhalen op hun verzekering.
De nieuwe regels gelden zowel voor nieuwe verzekeringscontracten als verlengingen van bestaande polissen, en de impact is groot: bij een ongeluk draai je voortaan zelf op voor de kosten.
Zelf aansprakelijk voor schade bij telefoongebruik
Vanaf december is appen of bellen achter het stuur dus niet alleen een reden voor een fikse boete, maar ook voor een forse rekening als het fout gaat.
De verzekeraars beschouwen niet-handsfree telefoongebruik als roekeloos gedrag, en net als bij rijden onder invloed van alcohol of drugs, leidt dit straks tot volledige aansprakelijkheid bij schade.
Dit geldt voor iedere bestuurder die tijdens het rijden een telefoon gebruikt, en de verzekeraars kunnen die kosten verhalen als er bewijs is dat het telefoongebruik tot de schade heeft geleid.
Bewijs cruciaal voor de verzekeraars
Maar hoe weet een verzekeraar zeker dat iemand op zijn telefoon zat tijdens een ongeluk? Hier komen verschillende bewijsmiddelen bij kijken, zoals verklaringen van getuigen, dashcambeelden of zelfs een rapport van de politie.
Dit betekent dat wanneer je schade veroorzaakt door afgeleid te zijn door je telefoon, de verzekeraar sterk kan staan met bewijs. Het maakt de gevolgen van telefoongebruik achter het stuur nog duidelijker en strenger; bestuurders lopen het risico zelf voor de kosten van de schade te moeten opdraaien.
Rechters scherpen beleid aan bij telefoongebruik
Ook rechters lijken telefoongebruik in de auto steeds serieuzer te nemen. Volgens Rembrandt Groenewegen, jurist bij DAS, houden rechters steeds vaker rekening met het gebruik van een telefoon als mogelijke oorzaak van afleiding in verkeerszaken.
Groenewegen legt uit dat rechters zelfs bereid zijn om de bewijslast om te keren: āAls dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijs is aangetoond, kunnen rechters de bewijslast omkeren.ā
Dit betekent dat een bestuurder, bijvoorbeeld als hij geen voorrang verleende omdat hij afgeleid was door zijn telefoon, moet bewijzen dat het ongeluk ook zou hebben plaatsgevonden zonder die afleiding.
Nieuwe regels, nieuwe risicoās
De nieuwe regels laten weinig ruimte voor bestuurders die hun telefoon niet kunnen laten liggen tijdens het rijden. De financiĆ«le risicoās zijn groot, en verzekeraars en rechters laten zien dat ze steeds minder tolerant worden tegenover dit gevaarlijke rijgedrag.
Vraag je je af of deze maatregel invloed heeft op je rijgedrag? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.