Native advertising is een krachtige manier om in contact te komen met potentiële klanten. Het is geen normale vorm van reclame, maar eerder een evolutie in de manier waarop adverteerders hun publiek online bereiken. Maar wat is het precies, en hoe kun je het gebruiken? Laten we vijf redenen onderzoeken waarom native advertenties een slimme vorm van marketing zijn.
Wat is native advertising?
Native advertising is een vorm van online reclame die past bij de lay-out en het onderwerp van de website waarop het verschijnt. Omdat native advertenties past binnen de context van de website, zijn ze vaak niet te onderscheiden van redactionele content of niet-betaalde media.
Op een website of social media kanaal zijn native advertenties zo ontworpen dat ze lijken op andere content, zoals foto’s, video’s, of blogberichten. Native advertising staan ook bekend als gesponsorde inhoud of advertorials, omdat adverteerders ervoor betalen en mensen erop klikken.
Native advertenties hebben in vergelijking met display banner advertenties een hogere een click-through rate (CTR), View Through Rate (VTR) en conversieratio.
Native advertising is minder storend
Een van de beste redenen om native advertenties te gebruiken is dat mensen er eerder op zullen klikken. Waarom? Omdat ze relevanter zijn voor de site waarop ze verschijnen dan banner display advertenties. Ze zien er ook uit als andere redactionele content, waardoor ze de gebruikerservaring minder verstoren.
Mensen komen naar een website om informatie te krijgen of vermaakt te worden, niet om advertenties te bekijken. Native advertenties zijn zo naadloos dat mensen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van de website.
Omdat native advertenties er eerder uitzien als informatieve artikelen dan display advertenties, moedigen ze bezoekers aan tot interactie. Dat kan leiden tot het delen van berichten, meer social media volgers en meer verkeer. Wat weer resulteert in meer conversies en verkopen van je producten of diensten. Ook geeft integrerende karakter van native advertenties je site een meer samenhangend gevoel. Uit eindelijk gaat het om een positieve en betere merkbeleving.
Native advertenties zijn boeiender
Native advertenties zijn boeiender dan andere advertenties, en mensen zullen ze eerder lezen, delen, en bekijken. Dit betekent dat mensen eerder op native advertenties zullen klikken dan op traditionele banner advertenties (display ads). Meer betrokkenheid is een pluspunt voor elke website, en als het leidt tot meer advertentie-inkomsten, is dat nog beter.
Bezoekers zien eerder de waarde van native content, dus zullen ze er eerder interactie mee hebben in tegenstelling tot display-advertentie. Een nadeel van native advertising kan zijn dat wanneer de bezoeker er op klikt die zich bedrogen kan voelen. Omdat de landingspagina een advertentie blijkt te zijn.
Met de hogere betrokkenheid is het geen wonder dat merken als Telegraaf, RTL Nieuws native advertising gebruiken. Steeds meer mensen vinden banner advertenties irritant, dan is native advertenties de ideaal om geld te verdienen aan je content.
Ze zijn niet beperkt tot één advertentieplatform
Native advertenties zijn niet beperkt tot één advertentieplatform. Je kunt ze gebruiken op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Bing of Google. In tegenstelling tot Facebook advertenties waar alleen Facebook-gebruikers je advertentie zien. Kun je met native advertenties een groter publiek bereiken. Native advertenties bieden meer flexibiliteit en vrijheid om te adverteren op de door jou gekozen platforms en websites.
Native advertentie netwerken
Er zijn ontzettend veel native advertentie netwerken. Wij zetten de grootste en bekendste 10 voor je op een rij.
- Outbrain
- Taboola
- MGID
- Yahoo Gemini
- RevContent
- Plista
- Strossle
- Nativo
- Dianomi
- Engageya
Native advertenties zijn een effectieve manier om je publiek te bereiken op websites en sociale media platforms. Naarmate de technologie zich verder ontwikkeld ziet de toekomst van online advertenties er rooskleurig uit. Native advertenties zullen ongetwijfeld een belangrijke rol spelen in de technologische ontwikkeling. Native advertising is een advertentie vorm die absoluut niet mag ontbreken in je marketing toolbox.