In 2007 vond een van de meest gedenkwaardige televisieconflicten plaats: de ‘ijsdansoorlog’. Zowel RTL 4 als SBS 6 besloten precies op hetzelfde tijdstip een ijsdansshow met BN’ers uit te zenden, wat leidde tot een intens gevecht om de kijkcijfers.
Tina Nijkamp, die vandaag de dag bekend staat als een autoriteit op het gebied van kijkcijfers, was destijds de zenderbaas van SBS 6. Haar kanaal lanceerde als eerste het programma Sterren Dansen op het IJs en won de strijd met overtuiging. RTL 4, de grotere concurrent, bleef achter met Dancing on Ice. Hoe kijkt Tina nu, na al die jaren, terug op deze periode?
Voor SBS 6 was het cruciaal dat de kijkcijfers hoog zouden zijn, vertelt Tina in de podcast Tina’s TV Update. Er was immers al een enorm bedrag geïnvesteerd in de show. “Het was heel veel voor ons toentertijd, want wij hadden best wel een beperkt budget. Ik denk ongeveer twee derde of misschien wel de helft van wat RTL 4 had,” aldus Tina.
De productie van de ijsdansshow kostte zo’n 175.000 euro per uitzending. “En dat was dus heel veel geld, maar we hadden bedacht dat we er in plaats van een uur of anderhalf uur twee uur televisie van zouden maken. Dan hoefden we niet nog een ander programma te bestellen voor die vrijdagavond.”
Paniek bij SBS 6
Toen RTL 4 aankondigde ook met een ijsdansshow te komen, sloeg de paniek toe bij SBS 6. Tina vertelt: “Wij schrokken ons echt helemaal enorm. Er was echt paniek bij ons, want dat betekende dat RTL 4 dus een soortgelijk programma ging doen, maar zij waren de veel grotere zender.”
Dit onverwachte nieuws dwong SBS 6 om snel te schakelen en een strategie te bedenken om de concurrentie het hoofd te bieden. “Wij hadden bedacht: dat wordt voor ons heel lastig en dus moeten we een plan B bedenken over hoe wij deze concurrentie aan kunnen,” legt Tina uit.
Een slimme zet: de nepstartdatum
Onder leiding van Tina nam SBS 6 een gedurfde beslissing om RTL 4 bewust te misleiden. “We hadden bedacht dat we als eerst wilden starten en dat betekende dat we mensen toch moesten gaan voorliegen over een nepstartdatum. Een klein clubje van vijf mensen wist dus dat wij al half augustus zouden gaan starten.”
Deze strategie om de rest van het bedrijf, en bezoekers, wijs te maken dat de show pas eind augustus zou beginnen, bleek effectief. “We wisten: dat wordt toch wel doorgeluld, want de tv-wereld is klein en ze houden van roddelen. Dat gebeurde ook en dus zetten wij RTL 4 daardoor op het verkeerde been.”
Succes met 1,7 miljoen kijkers
De slimme tactiek betaalde zich uiteindelijk uit. Pas op het laatste moment kwam RTL 4 erachter dat SBS 6 al eerder was gestart. “Dat bleek een gouden zet. De eerste aflevering had half augustus meteen 1,7 miljoen kijkers en de ijsoorlog was geboren,” aldus Tina. Voor RTL 4 werd de ijsdansshow veel minder succesvol, wat voor Tina en haar team reden was om de overwinning te vieren.
Ze voelden zich extra gerechtvaardigd na de overstap van Wendy van Dijk naar RTL 4. “Wendy van Dijk was net overgestapt naar RTL 4. Het voelde voor ons echt heel erg dat zij nog meedeed als kandidaat. Maar uiteindelijk wonnen we en was dat snel weer vergeten.”
Hoe zou jij in deze situatie gehandeld hebben? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!