Niet alle zzp’ers hebben de luxe om zich volledig op hun bedrijf te storten. Velen, zoals jij, starten een zzp bedrijf naast hun loondienst om in hun levensonderhoud te kunnen blijven voorzien. Dit resulteert in het feit dat je niet zoveel tijd en energie hebt als anderen om aan je bedrijf te besteden. Dat is op zich niet erg, maar dat betekent alleen dat je eerst prioriteit moet geven aan de de belangrijkste taken die wij in dit artikel voor je hebben opgesomd.
1. Content Marketing
Het maken van content is een van de krachtigere middelen die je tot je beschikking hebt. Het creƫert manieren voor je publiek om in ƩƩn klap het product van je startup en het brein erachter te ontdekken. Als je het goed doet, kan het ook de legitimiteit van je bedrijf laten zien en de precieze waarde van wat je te verkopen hebt. Je hierop focussen is een slimme zet, want het is iets dat werkt terwijl je in loondienst werkt.
2. Interactie met je volgers
Als beginnend bedrijf heb je op social media nog geen grote followers base. Daarom moet je proberen om zo veel als mogelijk uit de paar volgers te halen die je op dit moment hebt. Ga de interactie met hen aan en bouw een band op. Dit hoef je niet de hele dag te doen, maar je moet wel elke dag bewust wat tijd ervoor uittrekken en zorgen dat je niet achterop raakt.
3. Ontwikkel je online aanwezigheid
Als je weinig tijd hebt, is je online aanwezigheid een van de beste dingen om aan te werken als ondernemer. Door een site te bouwen die gericht is op organisch zoekresultaten kunnen consumenten je bedrijfswebsite organisch vinden en meer over je producten en diensten lezen. Dit kan mogelijk resulteren in passieve leadgeneratie of verkopen. Je kunt ook wat tijd besteden aan het maken van onderhoudende en informatieve video’s, want dat kan je kleine bedrijf gemakkelijk vertederen bij nieuwe klanten.
4. Klantenservice uitbesteden
Als er iets is dat je onderneming kan belemmeren, dan is het wel slechte klantenservice. Het maakt niet uit hoe goed je bedrijf is, het is een essentieel succesfactor om vragen of klachten van consumenten tijdig te beantwoorden. Investeer van geld in de ontwikkeling van je klantenservice en steek er tijd in om ervoor te zorgen dat ze goed worden opgeleid en ondersteuning krijgen.
5. Verbeter het aanbod
Je product is de kern van je bedrijf. Als je niets interessants te bieden hebt, zal niemand je product kopen, hoe goed je het ook in de markt zet. Trek wat tijd uit om te onderzoeken hoe je het aanbod kunt vernieuwen en verbeteren om het aantrekkelijker te maken voor je klanten.
6. Ontwikkel een consistent schema
Omdat je aandacht moet verdelen tussen je dagelijkse baan en je bedrijf, is het ontwikkelen van een duidelijk en overzichtelijk schema van groot belang. Als je niet bewust uren blokkeert om aan je bedrijf te werken, kan het gebeuren dat verantwoordelijkheden je door de vingers glippen. Als je je planning maakt, moet je ook specifiek zijn. Zet er niet zomaar in dat je moet “werken aan het bedrijf”. Schrijf op welke taken gedaan moeten worden en welke output nodig is en zet afspraken SMART weg. . Alleen met een nauwgezette planning kun je een goede balans brengen rond je twee belangrijkste verantwoordelijkheden.
7. Netwerken
Voor ondernemers geldt dat wie je kent een drastische invloed kan hebben op het succes van je bedrijf. Hoe groter je professionele netwerk, hoe meer kansen er op je pad komen. Die kansen kunnen het runnen van je bedrijf veel makkelijker maken. Daarbij is alles wat je leven makkelijker maakt welkom vooral als je als ondernemer bent naast je loondienst. Doe moeite om connecties te maken en je zult jouw levenskwaliteit drastisch verbeteren.
Dat zijn lang niet de enige prioriteiten die je als zzper naast je loondienst zult hebben, maar het zijn wel de meest kritische succesfactoren. Richt je daarop en je zult een sterk en stabiel bedrijf opbouwen, zelfs als je talloze andere verantwoordelijkheden op je bordje hebt liggen.