Loyaliteitsmarketing groeit en dat is niet zonder reden. Loyaliteitsprogramma’s zijn een zeer effectieve manier voor bedrijven om klanten te belonen, waardevolle gegevens te verzamelen en de omzet te verhogen. Laten we wat dieper ingaan en bekijken welke voordelen loyaliteitsprogramma’s bieden en wat de voordelen zijn.
Loyaliteitsprogramma’s verbeteren de klantervaring
Klantervaring is een belangrijke factor voor klantenbinding. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven voortdurend nieuwe klanten aan te trekken. Het is makkelijker en kosteneffectiever om degene die je hebt te behouden. Dit doe je door klanten tevreden te houden. De mensen die bij je kopen willen zich speciaal voelen en deel uitmaken van een gemeenschap. Ze willen ook weten dat ze je merk kunnen vertrouwen en dat ze kunnen rekenen op een uitstekende klantervaring.
Een loyaliteitsprogramma is een van de beste manieren om klanten een gedenkwaardige ervaring te geven wanneer ze zich met je merk inlaten. Het kan ook een levenslange relatie met je klanten opbouwen. Beloningen geven klanten een goed gevoel, zodat ze gelukkiger zijn en een positieve indruk van je bedrijf hebben. Door hen beloningen te geven die ze waarderen, kunnen bedrijven een gevoel van erbij horen creƫren en merkloyaliteit bevorderen. In een concurrerende wereld waar mensen zoveel keuzes hebben, is het opbouwen van merkentrouw een absolute must.
Het zorgt voor hogere inkomsten
Als klanten loyaliteitspunten krijgen, geven ze meer uit, en dat leidt tot hogere inkomsten. Ook geeft het ze prikkels om vaker te kopen en verhoogt het de gemiddelde bestelwaarde. Door klanten te stimuleren vaak te winkelen en duurdere artikelen in je winkel te kopen, zul je meer winst maken.
Loyaliteitsprogramma’s verhogen ook de customer lifetime value (CLV) door mensen aan te moedigen na verloop van tijd herhaalaankopen te doen. Als klanten beloningen en prikkels krijgen, zullen ze eerder geneigd zijn steeds weer terug te komen, omdat ze weten dat ze iets krijgen in ruil voor hun aankoop. Frequente shoppers zijn ook minder prijsbewust dan nieuwe shoppers. Ze zullen eerder de volledige prijs betalen omdat ze die punten, kortingen en gratis producten willen.
Uit een onderzoek bleek dat 58% van de klanten in loyaliteitsprogramma’s minstens Ć©Ć©n keer per maand winkelen bij de winkels die hen gesponsord hebben. Je kunt verwachten dat klanten in je loyaliteitsprogramma vaker langskomen en meer geld uitgeven. Uit een ander onderzoek bleek dat 15% van de mensen die zich aanmelden voor loyaliteitsprogramma’s ze dagelijks gebruiken. Dat is pas loyaliteit!
Loyaliteitsprogramma’s helpen je klanten te behouden
Het is makkelijker om je huidige klanten tevreden te houden dan nieuwe binnen te halen. Loyaliteitsprogramma’s zijn een effectieve strategie om de klanten die je hebt vast te houden. Als je klanten beloont voor hun loyaliteit, krijgen ze een positieve indruk van je bedrijf. Ze zullen ook eerder bij je terugkeren en gewaardeerde klanten blijven. Bedrijven die loyaliteitsprogramma’s hebben ingevoerd kunnen hun klantenbinding met wel 20% zien toenemen.
Ze helpen je gegevens te verzamelen
Het hebben van een loyaliteitsprogramma betekent dat je gegevens over je klanten kunt verzamelen. Zoals het gezegde luidt: “data is de nieuwe olie”. Het is krachtig spul en een kosteneffectieve manier om te weten te komen wie je klanten zijn en wat ze willen. Met behulp van deze gegevens kun je aanbiedingen en marketingcampagnes afstemmen op hun behoeften. Zo kom je te weten wie je trouwste klanten zijn en hoe je ze tevreden kunt houden. Of misschien delen ze hun ervaring met andere mensen door een testimonial te geven. Dit soort informatie is puur goud voor elk bedrijf.
Loyaliteitsprogramma’s vergroten de zichtbaarheid van het merk
Bedrijven kunnen hun zichtbaarheid vergroten door een loyaliteitsprogramma aan te bieden. Als klanten de voordelen van je bedrijf zien, zullen ze het willen delen met vrienden en familie via sociale media of mond-tot-mondreclame. Je concurrentie voor blijven is cruciaal voor het runnen van een succesvol bedrijf. Door loyaliteitsprogramma’s aan te bieden, kun je ervoor zorgen dat je klanten zich bewust zijn van alle geweldige dingen die voortkomen uit het kopen bij jouw bedrijf.
Het is geen verrassing dat loyaliteitsprogramma’s zo populair zijn. Ze geven consumenten iets wat ze willen: kortingen en beloningen op hun favoriete producten en diensten. Maar het is ook belangrijk om te onthouden dat loyaliteitsprogramma’s bedrijven iets geven wat ze nodig hebben: terugkerende aankopen van klanten die van hun merk houden.
Loyaliteitsprogramma’s zijn een effectieve manier om de omzet te verhogen en je klanten te laten zien dat je om ze geeft. Maar je krijgt ook waardevolle gegevens over hen en hun koopgedrag. Hoe meer informatie je hebt over je klanten, hoe beter je in staat zult zijn hen te betrekken bij nieuwe producten en diensten. Is jouw bedrijf klaar voor een loyaliteitsprogramma? Het kost wat werk om op te zetten, maar het is goed bestede tijd als het nieuwe klanten oplevert en je helpt de klanten die je hebt vast te houden.