De voortdurende strijd om de kosten laag te houden en toch winstgevend te blijven, heeft supermarkten en fabrikanten gedreven tot het ontwikkelen van sluwe strategieën. Wat je misschien niet weet, is dat terwijl jij denkt hetzelfde product te kopen, er achter de schermen iets interessants gebeurt. Dit gaat verder dan alleen maar het verhogen van prijzen of het verkleinen van verpakkingen, wat we al kennen. Er speelt iets anders, iets subtiels, waardoor de inhoud van je vertrouwde producten verandert zonder dat je het doorhebt. Een nieuwe trend lijkt op te duiken in de schappen, en het is tijd dat je erover leert.
Nieuwe fenomeen in de supermarkt
Heb je ooit het gevoel gehad dat je favoriete producten anders smaken dan voorheen, maar kon je je vinger er niet op leggen wat er precies veranderd was? Dit gevoel is misschien niet ongegrond. Naast de al bekende ‘graaiflatie’ en ‘krimpflatie’, is er een nieuwe tactiek die je aandacht verdient: ‘beknibbelflatie’. Dit fenomeen draait niet om het verhogen van prijzen of het verminderen van hoeveelheden, maar om een subtiele verandering in de kwaliteit van het product zelf.
Hoe ‘beknibbelflatie’ werkt inclusief voorbeelden, lees je op de volgende pagina.